Regulation of monopolistic ports in Peru: The 2004 Matarani tariff review
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Instituto del Perú de la Universidad de San Martín de Porres
Marzo, 2008
Enzo Defilippi y Lincoln Flor
31 páginas
With experiences in only a handful of countries, port regulation is a relatively unknown discipline. In Peru, OSITRAN, the regulator for transport infraestructure, has developed a framework that applies to all transport infraestructures (ports, airports, roads and railways) and ensures that tariffs are regulated only in markets where competition cannot be introduced. In 2004, it used this framework to review the tariffs charged at Matarani, the only concessioned port in the country. Regulation using RPI-X in an environment characterizad by low levels of demand, limited but existing competition and scarcity of data in a mostly state-owned industry, posed several methodological dilemmas. The authors consider that the decisions taken by OSITRAN for the 2004 Matarani tariff review may serve as a parameter for regulators facing similar limitations.
Español:
Regulación de los terminales portuarios monopolísticos en el Perú: Revisión de las tarifas de Matarani en el 2004
La teoría de la regulación en la industria del transporte es una disciplina relativamente desconocida. En el Perú, el Organismo Supervisor de la Inversión en Infraestructura de Transporte de Uso Público (OSITRAN), ha desarrollado un marco regulatorio que se aplica de manera homogénea a los puertos, aeropuertos, carreteras y ferrocarriles, el cual asegura que las tarifas sean reguladas sólo en los mercados donde no puede existir competencia. En el 2004, OSITRAN utilizó este marco para evaluar las tarifas del terminal portuario de Matarani.